Aanbevolen boeken

God neemt nooit iets uit je leven weg zonder het te vervangen door iets beters.

Billy Graham

Beproevingen leren ons wat we zijn; ze graven de grond op en laten ons zien waar we van gemaakt zijn.

Chales Spurgeon

Wees nooit bang om een onbekende toekomst te leggen in de handen van een bekende God.

Corrie ten Boom

Als je Jezus gaat zien in zijn menselijkheid, zul je ontdekken dat Hij God is.

Maarten Luther

Bijzondere Uitspraken

© Serif Templates - All Rights Reserved | Webdesign:  Bijbels perspectief  | Copyright © 2014 Alle rechten voorbehouden | Contactadres: info@bijbels-perspectief.nl

Archief Column

Share on Facebook Share on Twitter Share via e-mail Print

Genderneutraal schiep Hij hen?

Stel je de eerstvolgende zondagmorgen voor:
vanaf de kansel deelt de dienstdoende predikant na het intochtslied en voor de zegenbede mee, dat vanaf nu de gemeente niet meer aangesproken zal worden met ‘broeders en zusters’, ‘jongens en meisjes’ maar alleen nog met ‘geliefde gemeente’ of alleen ‘gemeente’.
Hoe zou u reageren?
Dit brengt bij de vraag hoe u aankijkt tegen de zich, bijna agressief opdringende, nieuwe norm van ‘genderneutraliteit’?

Het onderwerp mag dan weer wat naar de achtergrond zijn geraakt, maar de achterban van dit fenomeen en aanverwante ‘verschijnselen’ onderhand kennend, hebben we er vast en zeker nog niet het laatste van gehoord.
Is het daarom niet goed je als christen eens op dit onderwerp te bezinnen?
’t Ja, en dan ontkom je niet aan het Woord van God hè!
Onwillekeurig schiet me dan als eerste de figuur van Lot in gedachten - u weet wel de man die met vrouw en dochters zijn heil in Sodom had gezocht. Alleen al  het noemen van Sodom zal de aanhang van genderneutraal en aanverwante zaken en niet te vergeten hun sympathisanten tot in de kerk op voorhand de haren al ten berge doen reizen. So be it!

Het is met name de constatering van Petrus dat Lot zijn rechtvaardige ziel dag aan dag kwelde en dat hij zwaar te lijden had onder ‘de losbandige wandel dier zedelozen’(2 Petr.2:7,8) dat me treft. Neem daarbij de context waarin Petrus een en ander weergeeft en je komt uit bij de schets van Jezus van ‘de eindtijd’ waarbij Hij onder meer expliciet naar Lot en zijn tijd verwijst (Luc.17:28v.).
Wees nu eerlijk, roept bijvoorbeeld een pride Amsterdam en de bijkans agressieve roep om acceptatie van allerlei seksuele maar met de Bijbel strijdige uitingen (voorkeuren) geen associaties op met de tijd van Lot? Maakt dit het onderwerp van de eindtijd, in combinatie met alle andere zich manifesterende en nadrukkelijk in de Bijbel aangekondigde verschijnselen onder de noemer ‘tekenen van de tijd’, niet uiterst actueel?!  

Mij trof de kwalificatie van de spelende zaken in de tijd van Lot bij Petrus: ‘tegen alle wet ingaande werken’.
Nergens spreekt Petrus, of sowieso Gods Woord, over ‘erkenning’, ‘compassie en geloof’, begrippen die tegenwoordig - nota bene tot binnen reformatorische kring! - in relatie tot de onderhavige problematiek  gebezigd worden. En intussen, terwijl seksuele ‘voorkeuren’ als zijnde voor ieder acceptabel worden samengevat in het begrip ‘LGBTQIAP’, schijnen steeds meer mensen de diagnose ‘genderdysforie’ te krijgen. Natuurlijk mogen we mensen die in hun eigen leven geconfronteerd worden met een dergelijke problematiek niet vijandig en afwijzend tegemoet treden, maar de softe benadering zoals nu binnen christelijke kring blijkt voor te komen, valt allerminst met Gods Woord te rijmen. Een dergelijke benadering is in flagrante tegenspraak met Gods plan en bedoeling in en met de schepping van de mens zoals opgetekend in de Bijbel. Een herbezinning op dat plan binnen christelijke kring is zeker gewenst.

Nadrukkelijk en bewust laat God weten dat Hij de mens als man en vrouw schiep en deze twee uitsluitend bedoeld heeft voor elkaar in het huwelijk dat een metafoor is van Gods plan met de mens in Jezus Christus (vgl. Ef.5:22vv.). Het hiermee niet rekenen, is koren op de molen van Gods grote tegenstander die wel theologisch afgeschreven mag heten, maar zich juist in de eindtijd overduidelijk doet gelden. Kortom, God schiep de mens niet genderneutraal en LGBTQIAP is voor de christen Bijbels nooit te accepteren! Wat nodig is? Een wedergeboren worden tot een levende hoop (1 Petr. 1:3-5), wat niet alleen een behouden worden inhoudt maar tegelijk een bruid worden van de Bruidegom.

Schrijverke

Bijbels perspectief nodigt de lezer van harte uit om te reageren!