Aanbevolen boeken

God neemt nooit iets uit je leven weg zonder het te vervangen door iets beters.

Billy Graham

Beproevingen leren ons wat we zijn; ze graven de grond op en laten ons zien waar we van gemaakt zijn.

Chales Spurgeon

Wees nooit bang om een onbekende toekomst te leggen in de handen van een bekende God.

Corrie ten Boom

Als je Jezus gaat zien in zijn menselijkheid, zul je ontdekken dat Hij God is.

Maarten Luther

Bijzondere Uitspraken

© Serif Templates - All Rights Reserved | Webdesign:  Bijbels perspectief  | Copyright © 2014 Alle rechten voorbehouden | Contactadres: info@bijbels-perspectief.nl

Archief Column

Share on Facebook Share on Twitter Share via e-mail Print

De ruif, de giraffe en het schaap… of…?
                                                                                                                                    


Onlangs (op 6 juli) deed CIP.nl onder de titel 'Preek vaak moeilijk te volgen voor niet-christen' verslag van een door haar gehouden 'preekonderzoek' onder 1800 christen. Centraal daarin stond wat de titel al aangeeft: de begrijpelijkheid van de preek. Daarbij is vooral gekeken naar de begrijpelijkheid van de preek voor de niet-christen.  'Over het algemeen is men hierover positief te spreken' aldus CIP.nl. Wel blijkt er volgens haar 'een significant verschil … tussen evangelischen en reformatorischen'. 'Maar liefst 65% van de reformatorische christenen' zou de begrijpelijkheid van de preek voor de niet-christen met 'middelmatig' tot 'slecht te begrijpen' omschrijven.

Als het gaat om de begrijpelijkheid van de verkondiging schijnt Johannes de Heer de 'waarschuwing' uitgesproken te hebben: de ruif niet te hoog te hangen omdat de kudde van de Goede Herder niet uit giraffen bestaat, maar uit schapen. Doelde hij op de begrijpelijk houden van de verkondiging voor de niet-christen? Nee, hij had gelovige gemeenteleden op het oog.
De reguliere kerkdienst wordt in de Bijbel ook wel omschreven als 'onderlinge samenkomst' en is als zodanig voor de leden van de gemeente bedoeld en dat tot opbouw en versterking van hun persoonlijk geloof. Een andere zaak is de evangelisatiedienst. Bovendien, zelfs Jezus was soms moeilijk te volgen voor zelfs zijn discipelen. En wat te denken van de brieven van bijvoorbeeld Paulus? In de reguliere kerkdienst mag dus best de nodige inspanning van de kerkganger gevraagd worden! Blijkbaar is dat in het onderzochte segment van de reformatorisch hoek nog het geval en is het percentage in die zin positief te duiden.  

Of dus aan evangelische kant op basis van het onderzoek de vlag uit kan?
Misschien verraadt een en ander in minder positieve zin juist iets van de gesteldheid van deze gemeenten! Hoe vaak en hoe graag wordt vanuit die gemeenten geschermd met 'laagdrempelig', juist als het gaat om de verkondiging. Zie je echter niet in deze gemeenten de resultaten van dergelijke verkondiging vertaald op geestelijke niveau - een volk dat ten gronde gaat aan een gebrek aan kennis? Oppervlakkigheid is troef en het zielse voert de boventoon. Spreken over de zondaar 'als parel in Gods hand' brengt werkelijke bekering, maar wel de verkondiging waar de Geest de ruimte krijgt te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. 

Schrijverke    
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         Schrijverke